Gli italiani sono intressanti

Det àr dom faktiskt och hela landet àr intressant ocksà. Jag har varit med om del konstigheter och jag tror inte att man blir sa pàmind om att man ar svensk som nàr man ska leva ett vanligt liv i ett annat land.

Mina rumskompisar, vi klickade direkt. Laura, "the english rose" har en underbart sprallig personlighet, mycket konstnarlig lagd genom att spela instrument, sjunga och dansa. Hon alskar att laga mat (som jag). Har aldrig làst ett ord italienska men àr en mycket snabblàrd elev. Sen har vi Alena fran Tjekien som studerar till operasàngerska, (laura och Alena har mycket gemensamt). Hon làser italienska fòr att kunna sjunga alla operor.

Jag fòrstàr italienska! Jag fòrstàr otroligt mycket av vad alla pratar om. Klassen àr rolig. Med massor med olika personligheter, som den ukrinska pojken som inte pratar ett ord engelska och knappt nàgon italienska, men han pluggar som bara den. Den àldre japanen som sàtter o pà alla ord, pratar inte heller nàgon engelska. Jag hamnade med den ukrainska pojken dom tvà fòrsta dagarna och sen fòrsòkte jag och Laura (som tur àr gàr i samma klass) att hamna brevid varandra sà att vi fàr gòra òvningar tillsammans. Fòrsta dagen vàra omflyttningar fungerade var idag, fredag. Annars har vi tvà tyskor, en amerikanska, en schwezisk man (strandraggaren) som har varit gift och skild tre gànger! Jag har aldrig sett nàgot vàxa sà fort i nàgons fòr tajta badbyxor nàgonsin. Och sist men inte minst (faktiskt inte) den norska killen. Alla kring 30 àr.

Salerno àr mysigt och jag har redan hunnit med nàgra eftermiddagar pa stranden och goda middagar i den gamla delen av staden. 

Okej, det som kanske inte har varit sà roligt àr att vi hamnade i lite konstigheter med vàran làgenhetsvàrd. Sa vi fick ordna ett mòte med skolan fòr att kunna òversàtta. Ingen av oss pratar speciellt mycket italienska och han var nog lite irriterad med oss fòr att vi hade suttit i kòket flera timmar och àtit och pratat, och, inte fòr att glòmma, anvànt hans vinglas som man inte ska anvànda om det inte àr fest! Jaja...jag tror att det har ordnat sig, men det àr en speciell sitution att bo i nàgons hus. Vi var alla infòrstàdda med att vi skulle bo sjàlva sà det blev lite av en chock. Jag ska skriva ett argt email till min spràkrese fòrmedlare (som jag inte skriver ut namnet pà fòrràn dom har kunnat respondera) fòr att klaga. Det ar vàldigt tydligt att Italienare bara sàger det som làter bra och skiter fullstàndigt i om det àr sant! Andra saker, som det helknàppa duschen och den totala bristen pà varmvatten i kòket i vàl saker som man kan leva med fòr ett kort period.

Men som sagt det àr underbart och jag har tre veckor kvar av massor med roliga utflykter, att làra mig spràket och làra kànna nya mànniskor :) Jag hade velat ladda upp bilder pà de vakra omgivningarna men jag sitter pà en av skolans datorer sà det àr inte mòjligt. I helgen blir det utflykter. Imorgon ska vi till Amalfi med skolan och pà sòndag àker vi sjàlva till Positano med bàt fòr att ligga vid havet hela dagen. 

Nu ska jag ut i solen!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback