Miljön

Idag tänkte jag blogga om miljön och vad jag gör. Well, jag gör igentligen inte speciellt mycket och det jag gör är väl ganska nypåtänkt. Men att mijön är otroligt viktig och att vi har inga som helst ursäkter är en sak som är säker. Vi kan inte vänta på att våra politiker ska hitta på nåt - för det kommer dom inte göra. Ingen politiker kommer att stifta hårdare lagar än något annat land och de kortsiktiga ekonomiska vinsterna är alltid viktigare än de långsiktiga hållbara satsningarna. Min rädsla ligger i vad våra barn kommer att få uppleva av den här världen och vad kommer dom att tycka när dom tittar på oss med fördömmande ögon. Vad gjorde du mamma? vad gjorde ni för att vi skulle kunna andas luften, bada i haven, se vilda djur och inte dö i cancer i förtid? Det är vi som är mänskligheten och det är vi som äger problemen och lösningarna. Tänk när människor ställer sig upp mot förtryckar regimer, kräver demokrati och männskliga rättigheter, det fungerar (jag är alldeles säker på att det kommer fungera i Burma också). På samma sätt måste vi forcera lösningarna inom miljöpåverkan också. Det är vi som måste köpa bilar som går på förnyelsebara bränslen, det är vi som måste köpa lokalproducerat och ekolgisk mat och det är vi som måste välja de miljövänliga alternativen. Våra pengar och åsikter styr marknaden!

Det här gör jag:
- försöker att återvinna så mycket förpackningar som möjligt, allt från kartongförpackningar, konserver, pet-flaskor, glas, toarullar (ja de går som förpackningar), plastflaskor, ja nästan allt kan du återvinna.
- försöker att låta bli att ha vatten rinnande
-minska på elförbrukningen
- köper ekologisk mat (i många fall är den faktisk inte dyrare än "vanlig" mat) Detta har två sidor, både den ekologiska men även vad jag faktiskt stoppar i mig. Det är min kropp.

Det här ska jag göra
- byta till lågenergilampor
- lära mig mer om återvinning ( inom bland annat smink och elprodukter)
- hitta fler ekologiska matvaror och miljövänliga alternativ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback