Midsommar - uppdate

Jag har haft den bästa midsommar i mitt liv.  Åkte ut till landet närmare bestämt Vaxholm, (som jag av någon anledning vill stava Waxholm, jag är väl för engelsk influerad.) Där bor en nära vän till mig som bjudit in hela järngänget för en riktig svensk midsommar. Började med en sillunch med allt som ska vara där och satt i solen och njöt. Vädret var lite ostadigt där ett tag men det ordnade upp sig till slut och klänningen byttes aldrig till byxor. Efter lunchen tog vi bilarna ner till midsommar firandet med riktiga spelämän ( ? ) och uppvisning av svensk folkdans, där vi trodde att gubbarna skulle falla ner och dö. Så gamla var dom. Tillslut blev det vår tur att dansa och jag fick med mig några upp på dansgolvet eller ringen... kanske man säger. Där gick vi ringdans och sjöng, "små grodorna" var roligaste och "prästen lilla kråka". Vi var nog dom enda där som inte hade småbarn i närheten (fast alla av oss har åldern inne) eller var fjortonåringar. Efter detta traditionella dansade åkte vi hem och drack kaffe och åt tårta som jag bjöd på i och med att det var min födelsedag men innan vi kunde hugga in på tårtan sjöng polarna "må hon leva" i tre verser!!.

Sen var det dags för fem kamp. Där ingick luftgevärsskjuting, gissa din konja och rom, kasta boll, gissa din krydda och labyrintlek. Resaö-challengers kom trea en mycket bra placering skulle jag vilja påstå.
 
Därefter kom drinkandet igång och middagen började förberedas med grillning och underbar sommarig potatissallad.

Efter traditionellt blomplockande (jag sov med blommarna under kudden inslagna i folie, lång historia men basic så är det fästingar som skulle undvikas till vilket pris som helst) kom jag i säng kl halv fyra och drömde inte speciellt mycket om någon prins.

Midsommardagen spenderade vi på bryggan i solen men tyvärr så gick solen i moln och vi tog bilen in till Vaxholm där vi åt fyllemat bestånde av korv och hamburgare. Sen gick vi en vända och tittade på alla båtar och åt glass.

Fotbollen behöver varken kommenteras eller tänkas på ännu mer. Fy f-n.

Kom hem idag och kan inte göra annat än att le av förtjusning. Tack så hemskt mycket för en helt underbar midsommar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback