Officiellt arbetslös


Idag blev jag arbetslös eller arbetssökande som en vän hellre vill kalla det. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska kalla det. Det är första gången i mitt liv som jag är ofrivilligt arbetslös. Jag har blivit en siffra i statistiken, undra vilken stapel jag hamnar i? Arbetslös akademiker stapeln eller arbetslös ungdom (alltså under 30 år). Rent valtaktiskt så kanske det var bra att jag blev arbetslös nu på våren i stället för i höst (klura på den ni).

Lite grann om mig, jag är 25 år har dubbel examen i ekonomi och pedagogik, flyttade för ett par månader tillbaka till Stockholm där jag är född och uppvuxen. Familj bestående av mamma, pappa och lillasyster och sen min pojkvän. Min älskade pojkvän. Anledningen till min flytt (förutom att det var på tiden att ta sig därifrån) var att jag fick ett jobb i Stockholm, alltså det jobbet som jag inte längre har kvar....dom kallar det arbetsbrist, jag kallar det dålig planering.


Kommentarer
Postat av: Therese

Vilken bra blogg. Maken och jag har varit arbetslösa akademiker länge. Han doktorerade för ett par år sen i nanotekonolig på chalmers, jag har läst språk , ekonomi och internationella relationer. Mest på Handels men även i Uppsala.

Nu har vi hittat jobb ute i världen. En svensk utbildning har gott rykte i Europa iallfall. Maken sökte två jobb i två olika länder och fick båda, men det ena var bara på 3 månader.

Jag förstår att inte alla kan och vill flytta. Vi hade aldrig tänkt på att bo utomlands heller men nu trivs vi hur bra som helst och vill inte till Sverige. Iallfall inte just nu

Postat av: Katarina

Håller med Therese ovan, jättebra blogg som berör många i detta land. Kommer absolut att följa bloggen! Har själv varit arbetslös akademiker i flera år. Har nu äntligen fast jobb sedan två år tillbaka med frågan om akademikerarbetslösheten engagerar mig fortfarande starkt.

2006-04-05 @ 14:34:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback