Högskoleplatser

Nu går debatten om man ska bygga ut högskolan yttligare (ett väldigt bra knep för att dölja arbetslösheten, som är uppe i 11 procent för unga, heja Sverige). Jag har alltid sett på utbildning som något man aldrig får neka människor. Det är det absolut värsta man kan göra mot mänskligheten. Med utbildning kommer demokrati och mänskliga rättigheter, kritik, yttrandefrihet och självförtroende. Utbildning är livsviktigt.
Mina orsaker till att läsa på universitet var inte för att få ett bättre jobb eller mer betalt, det var för att utveckla mig. Jag läste inte i 5,5 år för att tjäna mer pengar. Jag läste i 5,5 år för att jag kunde inte sluta. Jag hade hittat ett ämne som jag älskar.

Vi har väl tyvärr fått höra att man måste ha utbildning och genom utbildning kommer alla dom här plussen. Ja dom gör nog det, men vi kanske får vänta lite längre. Det som i stället sker i Sverige är att alla välutbildade trycker undan de med lägre utbildning. Civilekonomer tar ekonomiassistent jobben, de som förut gick till gymnasieekonomerna. Akademiker sitter i kundtjänster, på ica, som lagerarbetare osv. Det är Sveriges stora problem.

Men min filosofi är att jag sitter hellre i den där kundtjänsten med mitt perspektiv på världen efter mina 5,5 år på universitet än före. Vet du varför, för att jag har gjort något i mitt liv som jag älskar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback